At rejse alene med sine børn | En anbefaling af Lund i Sverige

At rejse alene med sine børn

Enhver alenemor (eller far) vil nok give mig ret i, at når selv en simpel tur i ZOO – med sine unger vel at mærke, kan få sveden på panden til at pible frem, kan tanken om at rejse alene med dem, få det til at løbe iskoldt ned ad ryggen!

Som alenemor 9 ud af 14 dage, er jeg nogle gange nødt til at tage mig selv i nakken, og gøre noget af det, jeg ellers ikke tør normalt. Som eksempelvis at rejse. For hvis jeg ikke ønsker at mine børn skal bruge hver eneste ferie, i vores ellers så hyggelige lejlighed og gård, her på Østerbro, så bliver jeg nødt til at overskride nogle grænser – og det er også, om det så gælder Danmarks!

Derfor har jeg taget mine to dejlige børn med på ferie. Til udlandet endda!
Og jo’v Sverige er faktisk også udlandet, selvom det selvfølgelig er meget tæt på. Men med små skridt skal sejrer hives i land.

Jeg gjorde det, og vi overlevede alle 3 😁😁😁

Min første udfordring var – hvor skulle vi hen?

Jeg tænkte Sverige. For det er alligevel så tæt på Danmark og jeg forstår sproget ret godt.

Flere jeg kender, har været i Lund og alle, kunne de varmt anbefale det. Så min tanke var, at hvis de havde været der og hvis de også var vendt hjem i god behold, så kunne det nok ikke være SÅ farligt, at tage dertil. Desuden tager det kun omkring 50 minutter fra Hovedbanegården, at komme til Lund, med toget – så Lund, blev mit valg.
Min næste udfordring var nu, at finde et hotel vi kunne bo på!

Jeg har aldrig før prøvet at lede efter et hotel, så jeg viste egentlig ikke rigtig hvad jeg skulle kigge efter!

Men hip hurra for Google!
Jeg stødte på et sted som hed Lilla Hotellet og det så rigtigt hyggeligt ud og var i et prisleje, som jeg økonomisk kunne være med på. Prisen for 2 overnatninger (tors-lør) var 2360 SEK som ca. svarer til 1700 danske kroner. Mærkeligt nok, var hverdagene dyrere end weekenderne!

Hotellet var rigtig hyggeligt, og selvom jeg syntes der var et par småting som ikke var helt tip top, så var det alt i alt en superfin oplevelse. Især for børnene. Det vigtigste af det hele for vores lille treenighed, var at der var morgenmadsbuffet og badekar på værelset – og sidstnævnte, blev brugt flittigt kan jeg fortælle 🤗

Tredje udfordring – hvad skulle vi lave i Sverige?

Det var en ret stor “hjælp” for mig, at jeg havde hørt så meget om stedet, for jeg følte næsten lidt at jeg kendte området allerede, på det grundlag.

Af de ting og steder jeg havde hørt om, besluttede jeg mig for 2 af dem, som vi ihvertfald skulle.
Da min datter er 9  år og min søn 4 ½, er jeg nød til at imødekomme 2 børn, med forskellige køn og behov. Det kan i hverdagen være sin sag, og derfor endnu mere sin sag, på en ferie. Men jeg havde hørt om et mini vandland og om Domkirken og de 2 ting, besluttede jeg mig for at vi skulle se.

Udover at Domkirken er virkelig smuk udenpå og indeni, så er den faktisk Danmarks allerførste Domkirke (jeg har da hørt lidt efter i historietimerne), men det er mange år siden, og nu er den altså Svensk.

Tager du dine børn med ind og se Lunds Domkirke, er der udover det fine klokkespil, som vises 2 gange dagligt, også et sagn om Jætten Finn, som prøver at knække en søjle i krypten, men som ender sine dage forstenet deri! Sagnet minder en smule om eventyret med Rumleskaft, men for børn og barnlige sjæle, kan man aldrig helt få eventyr nok – vel?

Högevall Äventyrbad er klart at anbefale. Det er et Lalandia i miniformat og så kostede det mig under 200 svenske kroner, at komme derind med 2 børn (på en hverdag).

Der var to forskellige vandruchebaner. Den ene hvor man sidder på rumpetten og den anden, hvor man sidder i store baderinge 1 eller 2 ad gangen. Der var babybassin, varmtvandbassin, udendørsbassin, boblebad m.m. og derudover var der hver time, kæmpe bølger i det store bassin.

Inde i svømmehallen, kunne man nyde sin medbragte mad og drikke, eller købe i cafeen til helt fornuftige børnefamilie priser. Det syntes jeg var mega dejligt, for det betød “en lille pause for mig” hvor jeg kunne drikke en kaffe, imens jeg samtidig kunne kigge på, at børnene legede i vandet.

I øvrigt var stedet godt mandsopdækket af livreddere, hvilket betyder en hel del, når man som jeg, kun var en voksen afsted med 2 børn! 😅✌

Vi endte med at være i vandet i hele 3 timer og det var helt klart prikken over i’et, på vores super dejlige tur.

Lund er helt sikkert en anbefaling værd

Lilla Hotellet som vi boede på, lå simpelthen så centralt, at vi var til fods fra vi kom og til vi tog hjem.

Udover vandland og Domkirke besøg, fik vi også shoppet en del. Vi duftede til blomster i den Botaniske have, var på cafe i løbet af dagen og spise pizza ude, om aftenen. Vi lejede en film (med dansk tale ovenikøbet) for det kan man nemlig i Sverige – og nå ja, så spiste vi nok 1 kilo slik – men det var jo også ferie 🙈

Desuden faldt vi over en kæmpe legeplads i Stadsparken, som kunne gøre selveste Tårnlegepladsen på Østerbro misundelig! Alt i alt en super fed efterårsferie for børnene og jeg.

Og nå ja – vi gjorde det og vi gør det igen. For vi kan godt.

Jeg kan godt!
Min næste udfordring som skilt kvinde, må være at rejse på egen hånd. Alene, uden børn 😍

Et lille kort over området vi befandt os så trygt i…

Jeg har markeret stationen, Domkirken, den Botaniske have, Hotellet, legepladsen og vandlandet.

Tjek eventuelt min story på Instagram, hvis du er nysgerrig efter at se lidt mere – KLIK HER

Tak fordi du ville læse med, så langt og fortæl endelig hvis du selv har et feriested, som du gerne vil anbefale 😍

Rigtig god aften, her på den sidste efterårsferie dag
//Betina ❣

1 comment / Add your comment below